Søkemotoroptimalisering – SEO

Fullverdig søkemarkedsføring får vi først når både SEO og SEM benyttes aktivt. SEO har høyere konverteringsrater og høyere langsiktig ROI (Return on Investment) enn hva SEM har.

 

SEO – Search Engine Optimization

Search Engine Optimization (SEO) er et annet ord for søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimalisering er prosessen som gjøres for at en merkevare skal rangeres høyt i det organiske søket på søkemotorene, det vil si topplasseringene som det ikke er mulig å kjøpe.

Ved å ha en høy plassering på organisk søk øker kunden sin egen synlighet og betydning for omverden. En høy plassering på organisk søk gir økt trafikk til hjemmesiden samtidig som det underbygger kundens merkevare og oppfattes profesjonelt.

En hjemmeside rangerer ikke automatisk høyt på søkemotorer. Søkemotorene rangerer hjemmesider basert på ulike faktorer som antall indekserte sider, kundens nøkkelsøkeord, hjemmesidens generelle innhold, linker til og fra siden etc. For å oppnå og beholde en høy plassering i organisk søk kreves det en kontinuerlig oppdatering av hjemmesiden. En statisk hjemmeside vil raskt falle nedover på listen. I tillegg til tekniske løsninger som bør være på plass ved utformingen av nettsiden kreves det med andre ord stadig påfyll og vedlikehold av innhold.

Fullverdig søkemarkedsføring får vi først når både SEO og SEM benyttes aktivt. SEO har høyere konverteringsrater og høyere langsiktig ROI (Return on Investment) enn hva SEM har. SEM er på sin side langt raskere å implementere og igangsette, det er meget enkelt å måle resultater samt at vi kan påvirke konverteringene ved å ha en god strategi for landingssiden. Istedet for at 1+1 = 2 vil en gjennomtenkt bruk av SEM og SEO sammen gi 1+1 = 3.

Kontakt oss (SEO)

Våre tjenester